De geschiedenis van De Waard

De geschiedenis van De Waard

Het begon allemaal in 1948 toen Machiel de Waard, zeilmaker voor de Koninklijke Marine, in een klein atelier een tent in elkaar naaide. Zijn doelstelling: een tent maken die niet omwaait.


De geschiedenis van De Waard

Het begon allemaal in 1948 toen Machiel de Waard, zeilmaker voor de Koninklijke Marine, in een klein atelier een tent in elkaar naaide. Zijn doelstelling: een tent maken die niet omwaait. We vertellen je graag meer over hoe het allemaal begon, wat er daarna gebeurde en hoe De Waard zich door de jaren heen ontwikkelde tot een begrip in tentenland. Ook blikken we vooruit: wat kun je in de toekomst van De Waard verwachten?

‘Die gekke tent van de Waard’

De historie van het merk en de ontwikkeling van de karakteristieke kampeertent begint kort na De Tweede Wereldoorlog. Het eerste model dat ontwikkeld werd was de Albatros – wat later een klassieker bleek te worden. De tent had in vergelijking tot de andere vierkante tenten van die tijd een bijzonder uiterlijk. Ook was het de eerste tent met een geïntegreerd waterdicht kuipzeil; een greppel rondom de tent graven, was niet langer noodzaak. Door de unieke vorm van de tent was het in die beginjaren een vreemde eend in de bijt. De ANWB sprak van: ‘die gekke tent van De Waard’.

Zo gek was die tent nog niet

In de jaren die daarop volgden, bleek de De Waard tent lang zo gek nog niet. De Albatros was inderdaad tegen alle weersomstandigheden bestand en de karakteristieke vorm van de tent sprak ook steeds meer mensen aan. Er werd een atelier en verkooppunt geopend in Schagerbrug, waar de tenten in elkaar genaaid werden. In het atelier, werden naast de Albatros meer modellen tenten ontwikkeld, die afweken qua formaat en toepasbaarheid. Eind jaren 70 werd de vraag naar onze stormvaste tenten zo groot, dat de levertijd opliep tot wel 8 tot 9 maanden. Er moest uitgebreid worden. Aan de andere kant van het land, in Uden, opende een tweede De Waard vestiging. Net als in Schagerbrug werd dit een verkooppunt en een atelier in één. In 1986 kwam er zelfs een derde verkooppunt in Heerde bij; dit verkooppunt is nog steeds open. De ontwikkelingen bij De Waard stonden door de jaren heen nooit stil. Eén van de voornaamste ontwikkelingen vond plaats halverwege de jaren 90, met de introductie van de optionele varioluifel bij de tent. Vandaag de dag is de varioluifel niet meer weg te denken bij een De Waard tent, maar in die tijd bleek het een unieke vondst.

Het beste tentdoek

De Waard werd niet alleen groot met de unieke vormgeving van de tent: de uitzonderlijk hoge kwaliteit van het tentdoek speelde ook zeker een rol. De echte De Waard liefhebbers kennen de term nog wel: KS 202-doek. Het doek werd gekenmerkt door een fijne en sterke weefstructuur. De grondstof van het doek was dubbeldraads getwijnde katoenen garens. De kwaliteit van het, door de firma Wisselink in Aalten geproduceerde katoenen tentdoek, was uniek. Later begon ook de weverij Ten Cate volgens hetzelfde procedé dit oersterke en zeer duurzame tentdoek te ontwikkelen. De weverij Wisselink werd uiteindelijk overgenomen door een Duits bedrijf en De Waard besloot om het tentdoek af te nemen bij Ten Cate. Dit is tot op de dag van vandaag nog steeds onze tentdoek leverancier.       

Samen sterker

In 2000 besloot De Waard zijn handen ineen te slaan met de outdoor-specialist: Vrijbuiter. De winkels van Vrijbuiter trokken een breed kampeerpubliek aan en werden het vaste verkooppunt van De Waard tenten. De productie van de tenten in Uden werd steeds lastiger. Enerzijds, bleef de vraag naar onze tenten groeien en was de capaciteit in Uden minimaal. Anderzijds, ontstond er in Nederland een gebrek aan (jonge) vakmensen, die tenten konden naaien. De fabriek van De Waard verhuisde in de begin jaren nul dan ook naar Tsjechië, waar wel aan deze eisen voldaan kon worden. Doordat de De Waard tenten verkocht worden in de Vrijbuiter winkels, sloten de verkoopvestigingen in Schagerbrug en Uden. Het verkooppunt in Heerde bleef open als het centrale De Waard punt in het land. De samenwerking met Vrijbuiter gaf de ontwikkeling van de De Waard tenten een positieve impuls, met als hoogtepunt de ontwikkeling van de tunneltent in 2007. Inmiddels zijn deze uniek gevormde en zeer ruime tunneltenten, niet meer weg te denken uit ons assortiment.       

De Waard vandaag en morgen

Er is door de jaren heen een hoop veranderd. Maar in onze kernwaarden veranderde er maar weinig: ons doel is nog altijd om de allerbeste tenten te maken. We zien het maken van een tent als een ambacht. Naast een winkelbedrijf zijn we ook een productiebedrijf, dat naast kwaliteit ook streeft naar innovatie. We durven inmiddels best over onszelf te zeggen dat we goed zijn in het maken van tenten, maar we willen altijd betere, gebruiksvriendelijkere en functionelere tenten blijven maken. Altijd de beste zijn, dat is onze drijfveer en dat zal in de toekomst altijd zo blijven!   

 

 


Naar overzicht